Tuesday, October 19, 2010

Okonomiyaki !! Nyum nyum!!

Post ni didedikasikan utk makcik kesayanganku. haha.. Nak resipi makanan yang boley dibuat berasaskan mi segera/Maggi. Ada pertandingan katanye. Dan selaku anak sedara yg ensem serta 'boleh memasak', telah digoogle la resipi nih. Pernah buat kat sekolah dengan Sensei, tapi da ingat2 lupa la.. haha
Kalau anda bukan Mak Cik saya n masuk pertandingan tuh, sila jgn hambek. Haram ilmu ini utk anda. Lepas contest tu bole la amek.  And upon her request too, this post is in BM la.. hehe...

p/s: Resipi ni jugak ditujukan kepada bakal mak-mak mertua. Tengoklah bakal menantu awak ni pandai memasak. haha.


Tahu ni ape? Mesti da bole teka dr tittle an.. Ni la Okonomiyaki.
Tapi kite wat versi Melayu ea. Sebab bahan2 asalnya banyak sgt b*** serta susah nak cari kat Malaysia.

Bahan2nye:

1. Mi segera/ mi soba
2. Telur             
3. Carrot yang diparut sikit
4. Tepung gandum
5. Daging yg dipotong nipis2 n kecil2. Sila jgn potong besar yea makcik.
6. Daun Bawang.
7. Udang baring (kalau x tau sila google)
8. Garam sikit.
9. Kalau nak guna Ajinomoto/ Secukup Rasa @ apa2 yang berasaskan MSG, 
pon boleh tapi sgt x digalakkan....

First Step:



-letakkan semua bahan batter (mi yg da direndam, telur, daun bawang, carrot, daging, tepung)
dalam satu bekas dan tambah air sikit. Gaul semua bahan secukup rasa n pakai bantai.

Step 2:


-Hah ! Campakkan saja atas kuali leper. Pastikan x tebal sangat takut tak masak dalam.
Penyet2kan die sampai jadi cam roti nan.
Guna spatula yang leper camtuh. Senang nak balik2kan. Kalau x jumpe bole 
cari kat hardware store, tempat cat mngecat. sama je kot. haha

Step 3:


- Bila dah rasa da masak sebelah @ da garing @ da perang warnanya, balikkan. 
-Pastikan tak pecah. Kalau pecah n berterabur, maknanya Okonomiyaki mak cik tu kurang air/tepung. 
Sila tambahkan air n tepung pada batch seterusnya.

Step 4:


- Sapukan sos Okonomiyaki pada sebelah atas mende alah ni.
-Sos ni payah sikit nak jumpa tapi bole la cari kat mana hypermarket kalau ada.
Kalau xda pon xpe la.. bole gantikan ngan sos ikan. Tapi kalau letak sos ikan jangan banyak sgt.
MASSSSSIIINN!!!

Step 5:


- Letakkan pulak mayonnaise n sos BBQ pastuh campur ngan sos cili. 
WOOOHH terangkat!!
-Wat dalam bentuk zigzag/ ikut suka.

Step 6:


-Taruk pulak udang baring kat atas tuh. 
p/s: Sila lakukan cepat2 ea. Takut hangus pulak bahagian bawah tuh.
-Bole jugak taruk daun bawang  n daun sup yg diricik halus2. Bagi nampakkan serinya.

Step 7:


-Yang ni paling best. Carik2kan Okonomiyaki tadik. Bagi sedap nak makan je la.. 
Ikut tradisi Jepun sket.. haha.....


OK. Da siap pon Okonomiyaki. Lepas ni bole makan la. Kalau da reti bole tunjuk kat sifu ni pulak. Sifu pon nak makan. haha... =P
Gudluck utk pertandingan tuh n selamat mencuba bg semua bakal2 mak mertua. 


TAMMAT =)










7 comments:

Yaya Zamimi said...

gilak bes!!! ka buat, aku nk rse...

A@roN LoCk said...

da buat kan.. masa kat skolah. ari terbuka. hak3.. try la yaya. aku nak merasa gak air tngan ko.

Yaya Zamimi said...

ari tbuka bila? zmn fom 2 dlu ke? aiyakkk... x sempt mrse ah, klas aku pn ad gerai ms tuh... ka penah wat kt umah ke??

A@roN LoCk said...

bukanlah.. masa form 4. wat kat umah belum agie.. hehe...

ceLy. said...

woaah

A@roN LoCk said...

salwee buat eh.. kwn aku kat atas ni xmo buatkan, bole ea?

ceLy. said...

ahahahaha. nk kne try sendiri dulu ah bru brani kau rase. XD

Post a Comment

yg ensem dan cantik....?